Mire lehet jó a szófelhő készítése?
A szófelhőket sok dologra használhatjuk magyar órán.
Az egyik ilyen opció például irodalom órán egy adott korszak összefoglalásakor a kulcsszavak összegyűjtése lehet.
Szemléltetésül a magyar romantika korából állítottam össze egy kulcsszólistát. Ez a feladat lehet akár az összefoglaló óra bevezetője, indítója. Pedagógusként egy ilyen feladat kiosztásában megláthatjuk azt a képi nyomot, amelyet az adott korszak tanulmányozása hagyott a gyerekekben. Kinek mi volt fontos, mi ragadta meg, milyen benyomások, érzések keletkeztek benne, s melyek azok a lényeges elemek, amelyek számára kiemelkedőek. Azért is lehet érdekes, mert egy visszacsatolást is adhat, hogy elértük-e azt a tanítási célt, amit szerettünk volna az adott témakörrel kapcsolatban.
Ez a szófelhő az általános iskolák 7. osztálya számára lehet megfelelő. Gimnáziumban inkább egy-egy alkotóra használnám.
Ez a szófelhő az általános iskolák 7. osztálya számára lehet megfelelő. Gimnáziumban inkább egy-egy alkotóra használnám.
Felhasználhatjuk egy szöveg feldolgozása kapcsán is részfeladatként. Kosztolányi Dezső A kulcs című novellájából gyűjtöttem össze a történet összeállítása szempontjából a fontosabb szavakat, mondatokat, kijelentéseket. A későbbiekben ez a kép segíthet felidézni a történetet, a róla készített elemzést, órai élményeket, saját érzelmeket, benyomásokat.
Lehetőséget adhatunk a diákoknak, hogy a saját kedvenc szövegrészüket, versüket képi formába ültethessék. A feladat elkészítése közben műfeldolgozás is történik, hiszen képet kell kreálni az adott szöveghez. Ady Endre Szeretném, ha szeretnének című költeményéhez készítettem egy szófelhőt. A feladat során egy belső folyamaton keresztül kicsit újraalkotathatjuk, mélyebben átéreztethetjük a vers tartalmát a tanulókkal. A feladat mind gimnáziumban, mind pedig általános iskolában alkalmazható. Aki szófelhőt készít egy szövegből az már biztosan el is olvasta.
S hogy egy kicsit elszakadjunk az irodalomtól, természetesen a nyelvtanórákon is alkalmazhatjuk például egy adott témakörhöz tartozó alrészek felidézésében. Az alábbi szófelhőben a stílusrétegek típusait szedtem össze (11. osztály). Lehetne egy adott stílusrétegre vonatkozóan is külön képet készíteni és egyenként összeszedni hozzájuk a fontos tudnivalókat. Már az elkészítés alatt memorizálás történik, tulajdonképpen olyan, mintha puskát írnának, hiszen az elkészítési folyamat alatt már memorizálás történik.
A szófelhők fejlesztik a kreativitást, a vázlatkészítés képességét, a memóriát, képi, vizuális elemmé varázsolják az elsajátított ismereteket, és az alkotás élményét adhatják a gyerekeknek. A készítés folyamata alatt pedig a tananyag feldolgozását is segítheti. Ha rendszeresen beépítjük például az összefoglaló órákba, tanulásra motiváló eszközzé válhat.
Egy-egy jól sikerült alkotás pedig akár az osztályterem dísze is lehet.
A szófelhők elkészítésének értékelési szempontjai az alábbiak lehetnek:
- helyes szavak, fogalmak kiválasztása
- differenciált betűméretek
- a szavakhoz, témához megfelelően illeszkedő kép kiválasztása
- a témához, képi megjelenítéshez kapcsolódó színvilág
- a háttérszín jó megválasztása
A képeket a Wordart programmal készítettem.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése